Nakonec stručně. Finanční správa zkrátila formulář pro nejmenší podnikatele s EET

Události: Finanční správa zjednodušila formulář zvláštního režimu EET (zdroj: ČT24)

Finanční správa zveřejnila aktualizovanou podobu formuláře pro evidenci tržeb ve zvláštním režimu. Vztahuje se na nejmenší podnikatele – s ročními hotovostními tržbami do šesti set tisíc a maximálně dvěma zaměstnanci – a nahrazuje tiskopis, který kvůli své objemnosti vzbudil kritiku sněmovní opozice.

Elektronická evidence tržeb se v rámci třetí a čtvrté vlny rozšiřuje od prvního května na další obory, mimo jiné na řemeslníky, advokáty, účetní, lékaře nebo taxikáře. Vedle elektronické evidence zachovává při splnění podmínek i možnost zvláštního režimu – papírového a off-line.

Zvláštní formulář je určen pro osoby s příjmy do jednoho milionu korun, které mají nanejvýš dva zaměstnance a roční objem hotovostních plateb ve výši maximálně 600 tisíc korun.

Podnikatel v jeho rámci (a se svolením finančního úřadu) nebude muset být připojen k internetu a tržby v EET bude evidovat pomocí papírových účtenek, které dostane od finančního úřadu. Každé čtvrtletí pak musí zaslat informace o tržbách na finanční úřad – a rozruch v Poslanecké sněmovně v uplynulých dnech vzbudil příslušný tiskopis.

Výhrady Pirátů

Poslanec Pirátů Mikuláš Ferjenčík na sociálních sítích uvedl, že formulář přináší byrokracii a podnikatelé budou muset vyplňovat každé tři měsíce 540 kolonek. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) to odmítla jako útok na EET, při sněmovních interpelacích ale současně slíbila nový tiskopis, který „bude tak jednoduchý, že se nebudete stačit divit“.

Finanční správa ho představila ve středu. „Jediné informace, které bude poplatník vyplňovat, je počet účtenek, což si vlastně odečte z číselné řady (bločku), výši tržeb, a pokud dojde k nějakém stornu, tak uvede počet a výši storna,“ slibuje teď ministryně.

Opozice zjednodušení formuláře vítá. „Jsem rád, že ministerstvo vyslyšelo naše volání,“ uvedl místopředseda ODS Martin Kupka. „Je naprostý nesmysl, aby formulář měl čtyři sta položek a znamenal další administrativní nároky na všechny, kteří se s tím musejí vypořádat. Česká republika nesmí podnikatelům házet nové a nové překážky do cesty.“